Hlavní projekty:

Kalendář akcí:

říjen
Po Út St Čt So Ne
40 28 29 30 01 02 03 04
41 05 06 07 08 09 10 11
42 12 13 14 15 16 17 18
43 19 20 21 22 23 24 25
44 26 27 28 29 30 31 01

HLAVNÍ MENU

Pracovní skupiny > e-Generace > Digitalizace je cesta, nikoliv cíl

Je to trochu jako s penězi. Život strávený bezhlavou honbou za čísly na kontě a tloušťkou peněženky by za šťastný označil jen málokdo. Určitý objem financí je samozřejmě nutností, další peníze dovedou přinést do života jistotu a ty, které jsou „navíc“, by měly posloužit především k uváženým investicím do spokojenosti nás, našich blízkých nebo celé populace. To stejné platí pro digitalizaci – i ta začíná dávat smysl v momentu, kdy slouží ke zlepšení životů a není cílem sama o sobě. A vůbec nezáleží na tom, zda se bavíme o přístupu jednotlivce, rodiny, firmy, organizace, státu nebo celé populace.

„Chytrým“ neudělají město lavičky s internetem

Smart city, koncepty digitalizace, elektronizace, eCokoliv – také vám naběhne husí kůže, když slyšíte, že se někdo ve veřejné správě věnuje těmto tématům? Aby také ne, když o tom roky slýcháme a výsledkem jsou mnohdy nekoncepční výkřiky do tmy typu chytrých laviček a jiných prvků, jejichž hlavním přínosem je možnost prohlásit: „tak už je naše město Smart!“

Nejsmutnější na tom je, že by zmíněné pojmy vůbec nemusely mít takto pejorativní nádech a hořkou příchuť. Stačilo by pouze k celé problematice přistupovat v duchu prvního odstavce – hledat, kde mohou technologie prospět nejvíce, a zlepšovat jejich prostřednictvím lidem život zcela koncepčně. K tomu mnohdy stačí jen více se ptát uživatelů, veřejnosti a hledat fungující inspiraci (samozřejmě ji ale nebrat jako dogma ve stylu: když to pomohlo jinému městu, bude to „pecka“ i u nás).

Inovujme, ale neobjevujme objevené

Ostatně můžeme začít u komunikace – oblasti, kde v osobních i pracovních životech využíváme technologie asi nejvíce (mobilní telefony, data, wifi, e-mail, messenger a další komunikační aplikace). Je velká škoda, že v objemu informací a vizí se nejeden obyvatel snadno ztratí a jen málokdo ví, jak pohodlně se dá i s veřejnou správou komunikovat prostřednictvím již existujících nástrojů:

Datové schránky – Dnes je může mít a jejich prostřednictvím komunikovat se státem každý. Datovou schránku lze zřídit i využívat zdarma, ušetří lidem peníze za poštovné, umožní komunikovat s úřady mimo úřední a otevírací dobu, ušetří čas strávený na cestě i ve frontách, doručenou se stane zpráva v podstatě okamžikem odeslání. Řekli byste, že datovou schránku chce určitě každý? Omyl –nepochopitelně o ni projevilo zájem jen mizivé procento obyvatel Česka.

Státní Portál občana – Ministerstvo vnitra jej provozuje pro bezpečnou a důvěrnou komunikaci mezi občanem a státem. Lze zde vyřešit spoustu požadavků a úkonů bez nutnosti osobní návštěvy relevantních pracovišť.

Portál občana měst či krajů Obrovský potenciál skrývá i tato úroveň portálů. Umožňuje totiž zohlednit specifika jednotlivých měst. Kromě poskytování elektronických služeb souvisejících s úředními postupy v rámci samostatné působnosti obcí (elektronické formuláře, žádosti o dotace apod.) mohou města zvolit dodavatele, jehož portál občana zajišťuje i poskytování dalších digitálních služeb. Mohou to být přehledy úhrad místních poplatků s možností okamžité platby prostřednictvím platební brány nebo QR kódů, rezervace času úředníka či integrace se státním Portálem občana, Portálem Pražana a dalšími nástroji.

E-svět bez pachuti

Popsat situaci ve všech oblastech by bylo na celou knihu a vězte, že by zabrousila do většiny literárních žánrů. Nicméně i ukázky nástrojů pro komunikaci s veřejnou správou jsou vlaštovkami dokazujícími, že situace není tak zlá. Jen bude třeba více času, a více takových koncepčně pojatých řešení, které pojmy obsahující „Smart“ a „e…“ zbaví oné pachuti.

Veřejná správa pak ovšem nesmí zapomínat, že o nich musí dát občanům také vědět. Proč nemá každý druhý Čech datovou schránku, když ve frontě na úřadu jistojistě stojí nerad? Protože mnohdy neví, že tato možnost tu je, a už vůbec netuší, jaké výhody přináší.