Hlavní projekty:

Kalendář akcí:

leden
Po Út St Čt So Ne
53 28 29 30 31 01 02 03
1 04 05 06 07 08 09 10
2 11 12 13 14 15 16 17
3 18 19 20 21 22 23 24
4 25 26 27 28 29 30 31

HLAVNÍ MENU

Pracovní skupiny > e-Generace > Digitalizace je cesta, nikoliv cíl

Je to trochu jako s penězi. Život strávený bezhlavou honbou za čísly na kontě a tloušťkou peněženky by za šťastný označil jen málokdo. Určitý objem financí je samozřejmě nutností, další peníze dovedou přinést do života jistotu a ty, které jsou „navíc“, by měly posloužit především k uváženým investicím do spokojenosti nás, našich blízkých nebo celé populace. To stejné platí pro digitalizaci – i ta začíná dávat smysl v momentu, kdy slouží ke zlepšení životů a není cílem sama o sobě. A vůbec nezáleží na tom, zda se bavíme o přístupu jednotlivce, rodiny, firmy, organizace, státu nebo celé populace.

„Chytrým“ neudělají město lavičky s internetem

Smart city, koncepty digitalizace, elektronizace, eCokoliv – také vám naběhne husí kůže, když slyšíte, že se někdo ve veřejné správě věnuje těmto tématům? Aby také ne, když o tom roky slýcháme a výsledkem jsou mnohdy nekoncepční výkřiky do tmy typu chytrých laviček a jiných prvků, jejichž hlavním přínosem je možnost prohlásit: „tak už je naše město Smart!“

Nejsmutnější na tom je, že by zmíněné pojmy vůbec nemusely mít takto pejorativní nádech a hořkou příchuť. Stačilo by pouze k celé problematice přistupovat v duchu prvního odstavce – hledat, kde mohou technologie prospět nejvíce, a zlepšovat jejich prostřednictvím lidem život zcela koncepčně. K tomu mnohdy stačí jen více se ptát uživatelů, veřejnosti a hledat fungující inspiraci (samozřejmě ji ale nebrat jako dogma ve stylu: když to pomohlo jinému městu, bude to „pecka“ i u nás).

Inovujme, ale neobjevujme objevené

Ostatně můžeme začít u komunikace – oblasti, kde v osobních i pracovních životech využíváme technologie asi nejvíce (mobilní telefony, data, wifi, e-mail, messenger a další komunikační aplikace). Je velká škoda, že v objemu informací a vizí se nejeden obyvatel snadno ztratí a jen málokdo ví, jak pohodlně se dá i s veřejnou správou komunikovat prostřednictvím již existujících nástrojů:

Datové schránky – Dnes je může mít a jejich prostřednictvím komunikovat se státem každý. Datovou schránku lze zřídit i využívat zdarma, ušetří lidem peníze za poštovné, umožní komunikovat s úřady mimo úřední a otevírací dobu, ušetří čas strávený na cestě i ve frontách, doručenou se stane zpráva v podstatě okamžikem odeslání. Řekli byste, že datovou schránku chce určitě každý? Omyl –nepochopitelně o ni projevilo zájem jen mizivé procento obyvatel Česka.

Státní Portál občana – Ministerstvo vnitra jej provozuje pro bezpečnou a důvěrnou komunikaci mezi občanem a státem. Lze zde vyřešit spoustu požadavků a úkonů bez nutnosti osobní návštěvy relevantních pracovišť.

Portál občana měst či krajů Obrovský potenciál skrývá i tato úroveň portálů. Umožňuje totiž zohlednit specifika jednotlivých měst. Kromě poskytování elektronických služeb souvisejících s úředními postupy v rámci samostatné působnosti obcí (elektronické formuláře, žádosti o dotace apod.) mohou města zvolit dodavatele, jehož portál občana zajišťuje i poskytování dalších digitálních služeb. Mohou to být přehledy úhrad místních poplatků s možností okamžité platby prostřednictvím platební brány nebo QR kódů, rezervace času úředníka či integrace se státním Portálem občana, Portálem Pražana a dalšími nástroji.

E-svět bez pachuti

Popsat situaci ve všech oblastech by bylo na celou knihu a vězte, že by zabrousila do většiny literárních žánrů. Nicméně i ukázky nástrojů pro komunikaci s veřejnou správou jsou vlaštovkami dokazujícími, že situace není tak zlá. Jen bude třeba více času, a více takových koncepčně pojatých řešení, které pojmy obsahující „Smart“ a „e…“ zbaví oné pachuti.

Veřejná správa pak ovšem nesmí zapomínat, že o nich musí dát občanům také vědět. Proč nemá každý druhý Čech datovou schránku, když ve frontě na úřadu jistojistě stojí nerad? Protože mnohdy neví, že tato možnost tu je, a už vůbec netuší, jaké výhody přináší.